Ökad växthuseffekt

Har precis suttit och skrivit klart min miljökunskaps analys om den ökade växthuseffekten, faktiskt ganska intressant när man har satt sig in i det hela. Jag har alltid tidigare trott att det var bara pga av oss människor som att växthuseffekten ökade och det blev som det blev men sen fick jag reda på genom min pappa som läser ilustrerad vetenskap att det inte var bara vi utan att det var såhär:

Genom borrprover i isarna på polarområdena och i sedimentprov (prov i jorden) har man kunnat se att det genom årtusendena varit stora temperaturskillnader på jorden. Alltså långt innan människan hade någon som helst påverkan på jordens klimat. Vilket har resulterat i istider och mellanistider. Varje istid har börjat med en kraftig temperaturstigning i atmosfären, vilket är det vi upplever nu. Borrproverna har visat att normaltillståndet här i norden är istid. Varje istidsperiod har varat mellan 100- och 300 000 år mellanistidsperioderna har varat mellan 25- och 50 000 år vilket är där vi är nu, alltså kan det mycket väl vara ett normalt natur fenomen som orsakar temperaturökningen nu.

Rätt så konstigt att just vi kanske kommer vara med om istiden igen, läskigt. "/ Nu ska jag alldeles strax gå in i duschen och sen ska jag äta hemmalagad pizza, gottgott. så får vi väl se vad som händer ikväll. Hej sålänge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0